Mijn eerste editie van FoM die ik bijwoon bevalt me allesbehalve, online games zijn op onze locatie van FoM bijna onspeelbaar. (Q33) We spreken dan vooral over freezes, glitches, disconnects,..
Games: COD: Black Ops3 , Blade & Soul, ...
Hieronder alvast een probleemomschrijving en persoonlijke troubleshooting:
Bij een ping test via cmd naar www.google.be die gestart werd om 23:30 tot 23:35 (5min) heb ik op moment van schrijven 21% packet loss. De hele dag packet loss met soms zelfs momenten van 25% packet loss. Dit is 1/4e !!
Ping statistics for 64.15.124.246:
Packets: Sent = 191, Received = 149, Lost = 42 (21% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 84ms, Average = 17ms
Toen ik dan verder keek via task manager kwam ik zelfs tot de constatatie dat mijn ethernet poort een constante "receive" traffic heeft dat varieert tussen 1.3 MBPS tot 2 MBPS. "Send" ligt rond de 40 kbps wat nu niet zo speciaal is. (Ik heb natuurlijk gekeken of er niets op de background aan het downloaden was, heb alle programs zoals Steam enz afgesloten en toch blijft deze traffic constant.)
Aangezien ik op een laptop game en over WiFi beschik maakte ik dan maar eens connectie met de FoM WiFi waarop ik 0,0 issues heb. Geen packet loss, geen freezes of disconnects ingame en bij idle stand van de computer 0 send & 0 receive.
Bij mijn bezoek aan de helpdesk stand kreeg ik verscheidene dingen te horen zoals bijvoorbeeld het feit dat de network persoon "geen zin had om op te staan" en om te komen luisteren. De vraag om de switch aan onze tafel te onderzoeken op eventueel een poort die als grootverbruiker de hele switch satureert werd afgewimpeld. Wat is dan eigenlijk het nut van een helpdesk?
Ik heb alle begrip dat een netwerk voor 1.000 gamers moeilijk is maar tenslotte betalen we ook een mooie entree fee die ervoor zou moeten zorgen dat jullie genoeg budget hebben om dit soort issues te voorkomen. Het is tenslotte niet jullie eerste LAN dat jullie organiseren. Persoonlijk frustreert het me mateloos dat ik constant +- 1.5 mbps traffic "receive" en niet weet wat dit eigenlijk is. (Malware of logging of godweet wat op jullie netwerk??)
Bedankt om het nodige te doen en dit op te lossen! Er zijn tenslotte genoeg mensen rondom mij die geen WiFi hebben en enkel online games spelen waardoor hun ervaring op FoM veel te wensen over laat!
Een teleurgestelde FoM bezoeker!