Network = Rampzalig

Post here your questions for the helpdesk

Network = Rampzalig

Postby Basiel » 06/02/16 23:49

Beste FoM Helpdesk,

Mijn eerste editie van FoM die ik bijwoon bevalt me allesbehalve, online games zijn op onze locatie van FoM bijna onspeelbaar. (Q33) We spreken dan vooral over freezes, glitches, disconnects,..
Games: COD: Black Ops3 , Blade & Soul, ...

Hieronder alvast een probleemomschrijving en persoonlijke troubleshooting:
Bij een ping test via cmd naar www.google.be die gestart werd om 23:30 tot 23:35 (5min) heb ik op moment van schrijven 21% packet loss. De hele dag packet loss met soms zelfs momenten van 25% packet loss. Dit is 1/4e !!

Ping statistics for 64.15.124.246:
Packets: Sent = 191, Received = 149, Lost = 42 (21% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 9ms, Maximum = 84ms, Average = 17ms

Toen ik dan verder keek via task manager kwam ik zelfs tot de constatatie dat mijn ethernet poort een constante "receive" traffic heeft dat varieert tussen 1.3 MBPS tot 2 MBPS. "Send" ligt rond de 40 kbps wat nu niet zo speciaal is. (Ik heb natuurlijk gekeken of er niets op de background aan het downloaden was, heb alle programs zoals Steam enz afgesloten en toch blijft deze traffic constant.)

Aangezien ik op een laptop game en over WiFi beschik maakte ik dan maar eens connectie met de FoM WiFi waarop ik 0,0 issues heb. Geen packet loss, geen freezes of disconnects ingame en bij idle stand van de computer 0 send & 0 receive.

Bij mijn bezoek aan de helpdesk stand kreeg ik verscheidene dingen te horen zoals bijvoorbeeld het feit dat de network persoon "geen zin had om op te staan" en om te komen luisteren. De vraag om de switch aan onze tafel te onderzoeken op eventueel een poort die als grootverbruiker de hele switch satureert werd afgewimpeld. Wat is dan eigenlijk het nut van een helpdesk?

Ik heb alle begrip dat een netwerk voor 1.000 gamers moeilijk is maar tenslotte betalen we ook een mooie entree fee die ervoor zou moeten zorgen dat jullie genoeg budget hebben om dit soort issues te voorkomen. Het is tenslotte niet jullie eerste LAN dat jullie organiseren. Persoonlijk frustreert het me mateloos dat ik constant +- 1.5 mbps traffic "receive" en niet weet wat dit eigenlijk is. (Malware of logging of godweet wat op jullie netwerk??)

Bedankt om het nodige te doen en dit op te lossen! Er zijn tenslotte genoeg mensen rondom mij die geen WiFi hebben en enkel online games spelen waardoor hun ervaring op FoM veel te wensen over laat!

Een teleurgestelde FoM bezoeker!
Basiel

Re: Network = Rampzalig

Postby Dikke Foaf » 07/02/16 1:57

Hallo Basiel,

aangezien wij QoS toepassen heeft een ping een hele lage prioriteit over de internetverbinding en kunnen er pakketten gedropt worden, dat klopt.
De games hebben absolute prioriteit op de internetverbinding en gaan voor op surfverkeer of pings, als er voor de games ook 20% packetloss zou zijn, zou er ook niks speelbaar kunnen zijn.
Er kan dus niet gesteld worden dat een ping met packetloss veel zegt over hoe de games zijn (ook al zijn ze onspeelbaar, dit is niet related aan elkaar).
Om QoS te kunnen doen moeten we de pakketten kunnen herkennen waarvoor we een hele ruleset hebben. Als de games die jullie proberen te spelen niet in deze ruleset voorkomen dan zal dit verkeer de foute prioriteit krijgen op de internetverbinding en dus laag geklassificeerd worden waardoor het ook helemaal geen prioriteit krijgt.

1,4Mbps aan broadcast is een normale waarde voor een 1000 man. Een moderne cpu zal hiervan geen last ondervinden en je hebt daar dus ook geen nadeel van.

Gemiddeld trekt jullie uplink 40Mbps, de grootste piek van dit weekend is 167Mbps, de uplink is dus niet verzadigd.

De wifi is een afgescheiden netwerk dat via een andere lijn naar buiten gaat, dat verklaart het verschil.

Mvg.
Dikke Foaf

Return to Helpdesk